~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

Att myndigheter köper medieträning - är det okej?

Kategori: Allmänt

JA!
Självklart!
Detta är en viktig del av demokratin vi faktiskt fortfarande lever i.

Det har då och då dykt upp rubriker om att myndigeten X har köpt medieträning för X kronor. Och man får det att låta som om det är en lyxaktivitet för att träna ansvariga att slingra sig.

Det stämmer inte med verkliga livet!

Det handlar inte om att lära sig hur man slingrar sig ur journalistens frågor - det handlar om att träna på att VÅGA ha kontakt med journalister.

Tro mig, jag har jobbat i många år med den här sortens frågor och har så otroligt ofta fått höra:
- Jag vill inte prata med nån journalist, de har ju redan bestämt sig för vad de ska skriva, så det spelar ju ingen roll vad jag säger.
Eller:
- Nej, jag tänker inte prata med dem, för de ljuger om allt.
Eller:
- Nej, jag vågar inte, jag blir så nervös så jag vet inte vad jag ska svara.

Och detta är kompetenta engagerade människor som är stolta över sitt jobb!

Människor som blir intervjuade i sin yrkesroll ska inte bara våga prata med en journalist, det krävs också en förmåga att förmedla information och kunskap på ett pedagogiskt sätt.

Det handlar också om att lära sig hur man visar på helheten av en verksamhet eller sätter den aktuella frågan i sitt sammanhang.

Allt detta menar jag är en viktig del av demokratiprocessen. Myndigheter riskerar annars att reduceras till att i allmänhetens ögon bara bli det som för stunden ger uppmärksamhet i media. Och ögonblicksbilden kan dessutom vara helt fel. Har inte anställda på myndigheter förmågan - utöver kompetensen för sitt egentliga jobb - att:

- våga prata med journalister
- vara pedagogisk
- visa på helheten

så blir bilden av verksamheten felaktig och i värsta fall påverkar den skeva bilden framtida beslut.

Detta kräver utbildning och träning.

I all medieträning som jag deltagit i, sett eller haft hand om, ingår självklart alltid teori om yttrandefrihet, tryckfrihet och meddelarfrihet.

Hur skulle man kunna påstå att detta inte är viktigt?

Jag är övertygad om att medieträning inte bara är okej - det är nödvändigt!

 

 

 

 

KOMMENTARER:

  • Mediamänniskan säger:
    2012-12-11 | 23:24:39
    Bloggadress: http://www.mediamanniskan.se

    Håller med dig om att det är viktigt att våga prata med journalister. Ur pr-synvinkel blir det oftast värre annars.

    Ibland hyrs dock "hanterare" och medietränare in precis efter en skandal, och då kan man misstänka att syftet är att slingra sig.

    Det går kanske också att fundera kring om politiker – vars jobb är att företräda folk – plötsligt måste ha medieträning för att kunna prata med folkets ombud, journalisterna.

    Svar: Ja, jag tror nog att politiker också kan behöva medieträning av samma anledning som andra; för att bli bekväm med att bli intervjuad. Det är ju viktigt för oss alla att det de står för verkligen kommer fram. Alla har inte talets gåva, men alla kan bli bättre på att uttrycka sig genom att träna.
    Catti

  • Mediamänniskan säger:
    2012-12-12 | 07:39:26
    Bloggadress: http://www.mediamanniskan.se

    Klok poäng! Där har båda rollerna ett ansvar att förmedla vad politikerna har för agenda och åsikter.

Kommentera inlägget här: