~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

Idéer - egna och andras

Kategori: Allmänt

Såg ett bra program på TV häromdagen. Det handlade om var gränsen går för stöld av låtar. Mycket intressant. En klok expert sa att man måste se helheten och sammanhanget, inte bara jämföra tonerna inom exempelvis en takt. Det handlade om att ett band blivit anklagat för stöld. För mina tankar här spelar det ingen roll vilket band.

Visst kunde man höra likheten mellan detta bands låt och en annan tidigare, men det fanns också flera exempel från ännu tidigare musik som man kunde härleda till OM MAN VILLE!

"Bevisen" tog oss ända tillbaka till 1700-talet. Experten ville visa på det viktiga i att sätta eventuella anklagelser om stöld i vettiga sammanhang. Det måste vara rimliga proportioner i anklagelser.

Varför funderar jag på detta nu då?
Först och främst vill jag bara säga att jag givetvis inte tycker att det är okej att sno andras låtar, melodier, bilder eller idéer. TVÄRTOM.

Det jag tycker är viktigt är att komma ihåg att vi har ett slags kollektivt minne.
Om vi fortsätter på temat musik - vi vet alla hur påverkade vi är av den kultur vi vuxit upp i. Både i macro och micro.

Macro - omvälden i lite vidare bemärkelse.
I det vi väl fortfarande kallar västvärlden har vi varit uppfödda med en viss skala och vissa harmonier, så att främmande typer av takt, skalor och kombinationer av toner låter "konstigt". Bara där har vi en begränsning i kombinationer när det gäller ny musik.

Micro - den lite närmare omvärlden.
Du och jag är påverkade av vilken generation vi tillhör. Självklart. Olika musikstilar under olika tider. Och vilken grupp du tillhör. Vilka dina vänner är, vilken image du villl ha och massor av annat som jag säkert inte kan nåt om.

Allt detta ger ett smalare utrymme när det gäller att skapa. Dra sen paralleller till annat som inte handlar om musik. Bilder, konst, idéer, tankar och annat. När världen - vi - utvecklas och förändras, är det då ett par snillen som kommer med geniala idéer och vi andra, den stora massan, dräller efter? Nej, nej, nej.

Det händer lite här. Det händer lite där. Och det händer massor både här och där. Och så kopplas det ihop till ett mönster.

Jag tycker ibland att jag får insikter som jag kommit fram till alldeles själv. Och strax efter (dagar, månader, år - beroende på vad det handlar om) så kommer det experter som uttalar sig i frågan, och jag tänker; Ja, det visste jag väl! Är jag då så väldigt intelligent att jag kommit på "det där" innan andra?

Nej, självklart inte. Det är det jag menar med vårt kollektiva minne. Vi tar alla in vad som händer runt omkring oss hela tiden. Bearbetar det och kommer till slutsatser. Hela tiden. Allt detta som vi tar in måste ju göra att vi också ibland kommer nära varandra i skapande. Vare sig det är musik eller något annat. Visst är det väl en rätt okej tanke att vi tillhör en gemenskap där vi låter lite lika - både i musik och idéer?

Och visst är det både spännande, utvecklande och roligt att ta in nya influenser i det gamla vanliga, för att utvecklas mer och mer och mer!

Och det är det säkert fler som kommit på!!!

:)




Kommentera inlägget här: