~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

Skilj på kommunikation och reklam

Kategori: Allmänt

Ytligheten är enorm och den breder ut sig över en gigantisk yta.

Många politiker, beslutsfattare och ledare får uppenbarligen råd från reklamfolk i känsliga frågor. Det är helt galet. Reklam och kommunikation måste hållas isär. Det är två helt olika områden. Blanda inte ihop dem.

Att göra bra reklam för en plats, verksamhet eller produkt kräver insikt och kunskap.

Att kommunicera tryggt om vad som händer rent faktamässigt, tydligt och vid speciella händelser kräver insikt och kunskap.

Båda dessa områden ska hanteras av proffs. Uppdragsgivarna måste förstå att det är två helt olika områden. Helt olika. Ge respektive uppdrag till rätt personer.

I kommentarer och svar som man ser/hör idag från olika typer av ledare, så går mycket fullständigt åt skogen. På många sätt. Det blir pinsamma svar, oinsatta och ytliga. Situationen förvärras.

Ytligheten sprider sig också genom att man inte tänker längre än nästa sekund.

Man måste tänka efter. Se helheten.

Situationen man befinner sig i, vad beror den på egentligen? På djupet. Om man går tillbaka i tiden, olika skeden, beslut och mycket mer, så får man en bild av helheten. Sen kommer frågorna, om konsekvenser, ansvar och lösningar. Tänk.

När man har den grunden så har man något att utgå ifrån när man kommunicerar. 





...