~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

ALLA ägnar sig åt lobbying

Kategori:

Jag säger det igen:
ALLA ägnar sig åt lobbying.

Lobbying - det har alltid varit ett "fult" ord i de flestas ögon och öron.

Men det är väl inte så fult egentligen.

Men tänk efter. För det första; Var går gränsen mellan lobbying och information? Inte så lätt att dra en gräns, eller hur?

Och för det andra; Vad är problemet, om man vet avsändaren? Då kan man ju sätta saker och ting i relation till annat och det blir en pusselbit att plocka in.

För det tredje; Man får information i en fråga, ett problem, ett ärende eller om en verksamet. Hur färgad den än är så finns det med all säkerhet mycket fakta att ta till sig som man kanske inte ens visste om.

Och till sist; Vi håller väl ALLA på med lobbying hela tiden?

Vi säljer in oss som en bra partner i en relation, som en rolig vän i ett socialt nätverk, som en intelligent, insiktsfull deltagare på Twitter, och som fenomenalt kompetenta i våra CVn.

Och vad gör vi på våra bloggar?
Säljer in oss själva till andra som vi vill ska läsa vad vi skriver och nicka bekräftande!
:-)




KOMMENTARER:

  • Jan-Otto säger:
    2021-11-18 | 21:10:40

    Det var ärlighet som gjorde att jag aldrig fick till CV som passade Trygghetsrådets rådgivare.
    Det haltade betänkligt om jag bara skulle komma med uppgifter om hur himla bra och duktig, vilken kompetens jag besitter om jag inte fick ta med det som var mindre bra med just mig och min person.
    Det gillades inte av TR.
    För min del handlade det om att vara ärlig och därmed inte slösa tid för en arbetsgivare - och mig - att bjuda in till en anställningsintervju som inte skulle innebära någon anställning, bara för att jag inte varit uppriktig i mitt CV/personliga brev

Kommentera inlägget här: