~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

Reklam - omvänd effekt

Kategori: Allmänt

Vad blir nästa steg i vår vardag med reklam? Att betala för att slippa reklam i TV? Att betala för att slippa reklam. Punkt. Vi betalar ju redan för att slippa reklam i kanten av vår mejl, på Spotify och på massor av ställen egentligen. Det ska man väl för i hela friden inte behöva!!!

Jag kommer ihåg för länge, länge sen när man gick på bio och inte för allt i världen ville missa reklamen som inledde "föreställningen".

Reklamen var bra, rolig och snygg. Den var kul att se. Nu är den bara ett irritationsmoment. Överallt. På TV. I radion. I mejlen. På Facebook. I tidningar. I magasin. I telefonen. I mobilen. ÖVERALLT.

Det jag inte förstår är att man inte inser - vare sig hos reklamköparna eller reklammakarna - att de dränker sina kunder i frustration och ilska.

Viss reklam jag ser gör att jag tänker; Ja, det där ska jag då aldrig köpa, inte när företaget har så kopiöst dålig smak. Eller; Gräslig reklam, jag är inte en så lågt stående varelse som någon i deras målgrupp.

Reklam ska se till att få något sålt, vare sig det är en produkt, en tjänst, en idé eller något annat. Men så är det inte längre. Den får ju totalt motsatt effekt.

Ska ingen börja jobba på att ändra reklamvärlden? Det krävs ett helt nytt grepp och ett nytt sätt att tänka. Jag är ingen reklammakare, men någon därute måste börja. Att göra bättre reklam, anpassad till vår värld som den ser ut idag, där den säljer istället för att framkalla avsky.




.

Kommentera inlägget här: