~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

Det finns de som förstår att Försvarsmakten måste få öva

Kategori: Allmänt


Gotland ~ 13 år sen:

MDG/Gotl Militärdistrikt, jag var infochef.

Förtvivlad man på norra ön ringer, arg och ledsen. Deras stora hund blir dödsrädd när det skjuts i närområdet (Trakten Asunden mm rejäla kanoner). Hunden rusar ned i källaren, lägger sig under trappan, ligger och skakar.

Jag säger att det är hemskt, börjar förklara att de behöver öva och att de inte kan sluta skjuta.

Då säger han:
Nej, nej, det är inte det jag menar! Jag vill bara veta innan när det ska skjutas, så jag kan ta hunden och åka in till stan! 

Han är alltså inte arg, bara väldigt ledsen. Det är Visby, som gotlänningar kallar "stan". För honom och hans familj är det alltså så självklart att Försvarsmakten måste öva, så han är beredd att ta med hunden, åka från sitt hem, 5 mil bort, bara han får veta när!
För att hunden ska överleva.

Och jag har sett rädda djur, tro mig, de kan faktiskt dö av skräck. Jag hade tur med min hund, troligen kombination av uppfostran, TUR och gener. Rasen (briard / Chien de Brie) har ursprung som rapporthund i krig! Det är mycket ovanligt att ha sån tur med djur.

Denna underbara människa glömmer jag aldrig! Måtte det finnas många som honom och hans familj!
Om jag hade vetat vad han heter så skulle jag vilja skicka en stor bukett blommor till dem! 

TACK för att ni finns!





.


Kommentera inlägget här: