~CATMARK~

~~~ SlowBlog om att kommunicera och leva ~~~

Ärlig? Ja, mycket!

Kategori: Allmänt

Jag säger vad jag tycker.


Ibland uppskattas det, ibland inte.

Det finns alltid synpunkter på om jag som anställd - ofta ansvar för kommunikation - ska säga vad jag tycker. Vissa tycker att man ska vara "tystare", inte uttala åsikt, vara neutral.

Andra uppskattar rakheten, ärligheten och den direkta effekten det har på att komma vidare i en situation.

Jag är övertygad om tre saker:

1) 
Det är otroligt viktigt att vara ärlig. Då vet alla - internt och externt - att det går att lita på uttalanden vid nästa och nästa och nästa tillfälle.

2) 
Att direkt förmedla intryck och slutsats internt till ledning och andra, kan vara helt avgörande för att slippa hamna i situationer där man anklagas för att dölja information.

3) 
Självklart gäller här - som i alla situationer - att ha balans. Inga extrema reaktioner som skriks ut. Grundläggande gäller, kolla att det som GÅR att kolla stämmer. MEN man får inte heller vara FÖR rädd för att "gå ut". Väntar man för länge kan det vara för sent.




...

Kommentera inlägget här: